תקריות עב"מ מעל איראן –  1976, 2004, 2012.

כותב המאמר: קובי אלדר

במוצ"ש ה-18 בספטמבר 1976 התרחש בשמי טהראן אחד מאירועי העב"מ הדרמטיים ביותר בתולדות ההיסטוריה האנושית. האירוע החל בין השעות 22.30 ו-23.15 כאשר מגדל הפיקוח במהרבאד, נמל התעופה הבינלאומי של טהראן, קיבל מספר קריאות טלפוניות על עצם לא ידוע המרחף בגובה של כ-1000 רגל (כ-300 מטרים) מעל צפון טהראן. הבקר האחראי יצא החוצה עם משקפת וזיהה את העצם אותו תאר כעצם מוארך מלבני או גלילי  שבקצותיו הבהב אור כחלחל ובמרכזו הבהב אור אדום שנע במעגל סביב הגוף. הבקר התקשר לגנרל שהיה עוזרו הראשי של מפקד המבצעים בשדה. הגנרל פטר תחילה את הדיווח כתצפית מוטעית בכוכב, אולם אחרי שצפה בעצם בעצמו החליט להזניק בשעה 01.30 מטוס יירוט מבסיס חיל האוויר האיראני הנמצא כ-175 מייל (כ-80  ק"מ) דרום מערבית לטהראן. הטייס זיהה את החפץ הזוהר בעין ממרחק של כ-70 מייל. כשהמטוס התקרב למרחק של כ-30 מייל מכשור המטוס ואמצעי התקשורת שלו חדלו מלתפקד. הטייס החליט להסתובב לאחור ולחזור לבסיס. לאחר הפנייה חזרו כל המכשירים לתפקד.

בשעה 01.40 הוזנק מטוס נוסף אותו הטיס פרוויז ג'פארי (לימים גנרל בדימוס בחיל האויר האיראני) יחד עם איש צוות אוויר נוסף. במרחק של כ-35 מייל התקבלה במכשור המטוס קריאת מכ"ם של העצם שחתימת המכ"מ שלו היתה בגודל של מטוס תדלוק 707. בנקודת זמן זו החל העצם לנוע ולהתרחק מהמטוס תוך שהוא שומר על מרחק קבוע  ומאיר בסדרה מהירה מאד של אורות בצבעים כחול-ירוק, אדום, וכתום. בשלב זה נפרד מהעצם המקורי עצם נוסף שגודלו כמחצית מגודל העצם המקורי, והחל לנוע במהירות רבה בכיוון המטוס. ג'פארי שחשש שמדובר בכלי נשק כלשהו החליט לירות טיל מסוג AIM-9 לכיוון העצם השני. ברגע זה יצאה מערכת הנשק של המטוס מכלל פעולה ומערכת הקשר הפסיקה לפעול. הצוות ניסה לנטוש אך השבתת המערכות מנעה זאת. במגמה לחמוק ממגע עם העצם הטייס צלל ופנה פנייה חדה אולם העצם הצטרף לפניה וליווה את המטוס לזמן קצר, ולאחר מכן חזר העצם והתמזג עם העצם הראשון, מערכת הנשק ומערכות התקשורת של המטוס חזרו לפעול. בשלב זה נפלט עצם נוסף מהעצם המקורי והנמיך אנכית  במהירות. הצוות שציפה להתרסקות הופתע מנחיתה רכה על הקרקע שלוותה באור גדול מאד שהאיר למרחק של כ-2 מייל את אזור הנחיתה. הצוות ציין לעצמו את אזור הנחיתה ופנה לחזור לבסיסו.

לפני הנחיתה ביצע הפנטום מספר הקפות סביב מסלול הנחיתה במהלכן חווה הפרעות בתקשורת. מטוס אזרחי שהיה בגישה לנחיתה דיווח על תופעות דומות אך לא זיהה חפצים לא מזוהים באוויר. בגישה הסופית לנחיתה זיהה צוות הפנטום כי בסמוך למטוס טס עצם גלילי מואר בשני קצותיו באור קבוע ובאור מהבהב במרכזו.  הבקר האווירי שתוחקר אודות האירוע ציין כי הטייס נשמע בפניקה כשהחפץ הגלילי שהיה בגודל של אוטובוס טס בעקבותיו בעת נחיתת המטוס, וכי העצם ביצע יעף מעל מגדל הבקרה במהלכו הושבת המכשור האלקטרוני במגדל. לאחר היעף טס העצם במהירות מערבה. כ-25 דקות מאוחר יותר דיווח טייס קרב מצרי על תצפית בעב"מ מעל המזרח התיכון ולאחר מכן דווח על עב"מ שנצפה על ידי טייס, צוות אוויר ונוסעים בטיסה מסחרית של ק.ל.מ מעל ליסבון פורטוגל כשהוא טס מערבה לכיוון האוקיינוס האטלנטי.

למחרת הוטס צוות הפנטום השני במסוק לאזור הנחיתה של החפץ השלישי. קרקעית של אגם שיבש. מהאוויר לא נראה דבר, אולם נשמע צליל של ביפר מכיוון מערב. המסוק טס עד לנקודה בה עוצמת הביפר היתה מירבית ושם זוהה בית קטן המוקף בגינה. המסוק נחת ליד הבית, ודייריו תושאלו לגבי לגבי אירועים יוצאי דופן בלילה הקודם. הדיירים סיפרו על רעש חזק מאד ואור בהיר שהזכיר ברקים.

הפרטים הנ"ל מתוארים במסמך רשמי של סוכנות המודיעין ההגנתי (DIA) של ארה"ב משנת 1977. לימים הסתבר כי לווין ריגול אמריקאי זיהה במועד התקרית פעילות לא שגרתית בתחום האינפרא-אדום בדיוק במקום המדווח. תוצאות חקירות נוספות שבוצעו באיזור הנחיתה לא פורסמו לידיעת הציבור.

התקרית הוכרה כתקרית יוצאת דופן בשל הסיבות הבאות:

א. החפץ נצפה על ידי מספר עדים נמקודות תצפית שונות מהקרקע ומהאוויר.

ב. אמינות גבוהה של הצופים ( גנרל בחיל האוויר האמריקאי, שני צוותי אוויר, שני צוותי בקרי אוויר).

ג. תצפיות בעין המאומתות על ידי איתורי מכ"מ.

ד. אפקטים אלקטרומגנטיים זהים שדווחו על ידי שלושה צוותי אוויר.

ה. השפעות פיסיולוגיות על מספר מהטייסים בשל סינוור מהאור החזק שנפלט מהעצמים.

ו.  תמרוני טיסה לא רגילים שבוצעו על ידי העצמים.

ז. תצפית אינפרא-אדום על ידי לווין.

ב2004 וב 2012 התרחשו עוד שתי תקריות עב"מ, דרמטיות מסיבות אחרות, מעל שמי איראן. שלוש התקריות מתוארות בסרט האנימציה המצורף שאורכו כ 11 דקות.

להלן עדות מצולמת של טייס הפנטום השני בתקרית 1976, פרוויז ג'פארי (לימים גנרל בחיל האוויר האיראני. העדות נמסרה במסיבת עיתונאים שהתקיימה בנובמבר 2007 בוושינגטון. עדותו הייתה חלק מעדויות רבות נוספות שניתנו באותו אירוע. אורך הסרטון כ-4 דקות.

תיאור מפורט נוסף של התקרית ניתן למצוא בקישור הזה.

מאמרים נוספים שיכולים לעניין אותך

רוזוול מפה

תקרית רוזוול – יולי 1947

בתחילת יולי 1947 דיווח חוואי אמריקאי על התרסקות כלי טיס בשטח מרוחק של חוותו במדינת ניו-מקסיקו ליד עיירה הקרויה רוזוול. חיל האוויר האמריקאי הוזעק למקום